top of page

ילדים, הורים וקיצור קיבה.. מה הקשר ?


אפשר לחיות עם עודף משקל בשלום.

אולם, כשיש לכך השלכות בריאותיות כמו בעיות אורטופדיות או בעיות לב וכלי דם, מתעוררת המוטיבציה לשינוי.

ההחלטה לעבור ניתוח קיצור קיבה היא לא עניין של מה בכך, אלא כרוכה בהכנה מנטלית ובהנחיות ספציפיות לשינוי הרגלי אכילה. במשפחות שאחד ההורים עובר ניתוח לקיצור קיבה, השיח סביב דיאטות, משקל וקלוריות שכיח מאוד, והילדים חשופים להתמודדות ארוכת שנים שלו עם עודף משקל .

מחקרים מלמדים כי בנות ובנים בגילאי 16-8 שלפחות אחד מהוריהם בעל משקל יתר, ייטו למשקל יתר בהשוואה לבני נוער שהוריהם במשקל תקין. כאשר הורים מטילים הגבלות על כמות המזון שיצרכו ילדיהם, הדבר עלול להוביל דווקא להגברת הסיכון להשמנה – כלומר, מתקבלת התוצאה ההפוכה.

השיח המשפחתי סביב דיאטות, משקל וקלוריות – למה זה חשוב?

מחקרים מראים שבקרב בני נוער המגלים עניין בדיאטות, יוכפל הסיכון ללקות בהפרעת אכילה. בקרב בנים המציגים התנהגויות לא בריאות של שליטה על משקל, נמצא כי הסיכון להפרעות אכילה יעלה עד פי שישה (!) לעומת בנים שאינם מתעסקים עם נושא המשקל.

הקשר בין הסביבה המשפחתית לאקלים המעלה סיכון להתפתחות סימפטומים של הפרעת אכילה, בא לידי ביטוי במחקרים נוספים. למשל, לחץ להיות רזה מצד המשפחה תורם לאי-שביעות רצון מהגוף, שהיא גורם סיכון משמעותי להתפתחות הפרעות אכילה. נמצא כי משפחות שמובעת בהן מידה רבה של אי-שביעות רצון מהגוף לצד שימת דגש על המראה החיצוני, עלולות לספק "אקלים" שכזה.

השפעת ההורים בדרך של עידוד או העברת ביקורת היא משמעותית מאוד, ולכן יש חשיבות רבה להגברת המודעות שלהם לשיח עם ילדיהם ולחיקוי התנהגותם. לדוגמה, במשפחה המקבלת את מבנה הגוף של המתבגר.ת ואת מידותיו.ה, מווּסת הקשר בין גורם סיכון כמו אידיאל הרזון לבין תוצאות הקשורות להפרעות אכילה. המילה "שיח" מתייחסת לבחירת המילים המשמשות בדיאלוגים סביב אוכל, להערות סביב השולחן וליד המקרר, לטון שבו נאמרים הדברים ולתפיסה המשתקפת במילים שנאמרות ובאלו שאינן נאמרות.

מודל חיקוי הוא אחד המנגנונים העיקריים שדרכו מועבר המסר החינוכי-חברתי-תרבותי. ההורים מהווים מודל חיקוי בעצם גישתם למשקל ולמבנה גוף, להתנהגות אכילה ולדיאטות שונות. הדרכת הורים בתחום זה משמעותית בעיקר משום שהיא מאפשרת להם להבין איך הם מקבלים את עצמם, מהם הערכים שלהם, ומה המסרים הגלויים והסמויים שהם מעבירים לילדיהם.

חשוב לציין שיצירת הגנה מפני הפרעות אכילה אינה תמיד הפוכה לגורמי הסיכון, אלא יכולה לנבוע דווקא מהיעדרם. ארוחות משפחתיות, לדוגמה, נמצאו כמגינות מפני הפרעות אכילה בקרב בני נוער. כמובן שחשובה גם האווירה בזמן הארוחה.

לאור עבודתי ארוכת השנים בהדרכה ובליווי הורים לילדים עם עודף משקל והשמנה, הוזמנתי ללייב שיתקיים בקבוצת הפייסבוק "קיצור קיבה אתכם לאורך כל הדרך", לשוחח עם ההורים ולענות על שאלות.

הקבוצה הוקמה ומנוהלת על ידי ענבר ויטנברג, דיאטנית קלינית המתמחה בתחום. כל הפרטים במודעה המצורפת.

אם נושא הכתבה קרוב לליבך והיית רוצה לשמוע עוד מידע בנושא, מוזמן.ת ללייב שיתקיים בפייסבוק ביום חמישי הקרוב, 3.2.22 בשעה 20:30.

ניתן להצטרף לקבוצה ולצפות ישירות (ללא עלות).

מוזמנים להשתתף באירוע ולשתף הורים נוספים שיכולים להיתרם ממנו.

כדי להצטרף לקבוצה ולהשתתף בלייב- פשוט לחצו על התמונה.

bottom of page